Zainspirowany pytaniem z daleka, czy pozostał jakiś ślad po fabryce przy ulicy Staszica w Dzierżoniowie?
"Fabryki budowanej w 1944 r. przez 1000 więźniów z obozu Langenbielau I czyli powszechnie znanego Sportschule! Dużo tam więźniów chodziło !
|
Współczesne zdjęcie obozu Langenbielau I (Sportschule). |
Druga sprawa - rzadko wtedy na Dolnym Śląsku zgadzano się na nowe fabryki. Speer wydał zakaz i trzeba było uzyskać zgodę ekstra zatwierdzoną przez Inspekcję Zbrojeniową we Wrocławiu. Wyjątkiem jest hala w Laskowicach Jelczańskich oraz nowy obiekt w Głuszycy . Było tak dużo pomieszczeń w ramach przemysłu włókienniczego, że nie trzeba było stawiać nowych fabryk. W Głuszycy zatwierdzono plan wysokiego budynku, bowiem hale włókiennicze były za niskie. Co zatem musiało się stać, że postanowiono budować fabrykę przy ul. Staszica w Dzierżoniowie? Nawet nie wiadomo dla kogo budowano tę fabrykę?"
Jako że fotografuję Dzierżoniów od kilkudziesięciu lat, na początek szukam w swoich zdjęciach, a tu nic.
Dalej moje archiwalne mapy i tu już jest zakład.
|
Dzierżoniów, mapa przedstawiająca położenie fabryki (zielony obrys) prawdopodobnie stan na pierwsze lata po wojnie.
1. Największa hala, o wymiarach 130 m na 32 i wysoka około 7 metrów.
2. Mniejsze hale produkcyjne.
3. Bocznica kolejowa, najbardziej na południe wysunięty koniec kończy się w głębokim na około 2 metry wykopie.
Gdzie bardzo łatwo można było ukryć kilka wagonów. |
Tak początek budowy fabryki przez jeńców wojennych został przedstawiony w Małym Leksykonie Dzierżoniowskim wyd. w 1990 r.
|
Czy z tego opisu można wywnioskować że od 1941 budowano fabrykę na ul. Staszica? |
|
Schroniska dla zwierząt "Azyl"przy ulicy Brzegowej, dawny obóz dla jeńców wojennych. |
Zastanawiające jest czy rzeczywiście przez taki długi okres budowany był ten zakład.
Dalej szukam w książkach w domowej biblioteczce i znalazłem że od 1964 roku, mieścił się tu zakład
"Techmatrans" który powstał przez podzielenie zakładu w Niemczy.
|
Mały Leksykon Dzierżoniowski z 1990 r. pisze o historii zakładu |
|
Dalsza część opisu z Małego Leksykonu Dzierżoniowskiego. |
Wiedząc że zakład dalej funkcjonuje po nazwą "Dezam", wyruszyłem zrobić parę zdjęć i rozeznać się w terenie.
|
Widok na zakład z nasypu torów kolejowych. |
W rozmowie z mieszkańcami w pobliżu zakładu dowiedziałem się że po wyzwoleniu całe teren zakładu zajeli rosjanie i wykorzystywali jako magazyny wojskowe. Po około roku czasu oddali obiekt miastu. Powstały tu magazyny GS-u. Wszyscy wspominają że były to magazyny spożywcze. W pierwszym budynku od bramy uruchomiono produkcję oranżady.
Jeden z mieszkańców (urodzony kilka lat po wojnie) powiedział że mieściła się tu fabryka menażek (tak oficjalnie dla wprowadzenia w błąd). A rzeczywiście montowano tu samoloty które po zmontowaniu odlatywały z tymczasowego lotniska przy fabryce na polowe lotnisko które znajdowało się przy dawnej strzelnicy na ul. Wrocławskiej. Druga lokalizacja to dzisiejsze działki, przy ul. Cichej na Dobrocin gdzie jeszcze w latach 60-tych XX wieku były blachy zapobiegające zapadaniu samolotów w błocie. Niektórzy wspominają ze podczas inwazji na Czechosłowację W 1968 r. też tu było lądowisko. Ale czy to tylko fantazja?
|
Taśmy produkcyjne Me 109 Układ okien tej hali jest podobny jak tej na Staszica, tylko że ta w Dezamie posiada jeden rząd lub kilka filarów. Zdjęcie pochodzi z Wikipedi |
|
Widok na halę produkcyjną, na pierwszym planie rampa. Tutaj wzdłuż hali biegła bocznica kolejowa. |
|
Hala w widoku od dawnej piekarni. |
Wybudowano również bocznicę kolejową długości 300 metrów gdzie tor kończył się w 2 metrowym wykopie gdzie łatwo można było zamaskować kilka wagonów.
|
Końcowy fragment bocznicy kolejowej. Widoczne metalowe pozostałości po koźle oporowym. |
W połowie bocznicy znajdowały się zwrotnice gdzie tor (prawdopodobnie podwójny) podchodził bezpośrednio pod rampy największej hali produkcyjnej, co widać na mapce powyżej. Przy zwrotnicach był budynek małej lokomotywowni w której garażowała obsługująca lokomotywka jeszcze w 1979 r. (a może dłużej).
|
Jedyny ślad po bocznicy, przecinającej ul. Staszica, prowadzącej na teren zakładu. |
|
Dzisiejszy wygląd zakładu, na pierwszym planie portiernia a w głębi opisywana największa hala produkcyjna. |
Może budowa tego zakładu była koniecznością, ponieważ w 1944 r. wszystkie dawne zakłady włókiennicze już produkowały na potrzeby armii.
Dlatego będę wdzięczny za wszelkie informacje na temat tego zakładu, zwłaszcza okresu do 1964 r.
Można pisać w komentarzach lub bezpośrednio na;
wesele.film@wp.pl
Krzysztof Bach.....
Więcej zdjęć na
Dolnym - Śląsku.
Super strona, super informacje, super pomysł :) nigdzie wcześniej nie można było poczytać o takich lokalnych ciekawostkach, przeleciałem już wszystkie wpisy i czekam na jeszcze i jeszcze, teraz często będę odwiedzał tą stronę
OdpowiedzUsuńDzięki. Ta stronka (blog) powstała przy okazji. Ponieważ jak amatorsko wykonuję zdjęcia dla portalu Dolny-Śląsk ( http://dolny-slask.org.pl/503904,Powiat_dzierzoniowski.html ), na który zapraszam. Przy okazji dowiaduję się wielu ciekawych rzeczy od mieszkańców mieszkających w pobliżu fotografowanych obiektów. Dlatego jak czas pozwala to trochę tu udostępniam. Również w celu ewentualnego uzupełnienia lub poprawienia, przekazanych przeze mnie informacji.
OdpowiedzUsuńTak przy okazji nadmienię że po tym tekście dostałem informację że polowe lotnisko mieściło się za ogródkami przy dzisiejszej ul. Piaskowej w kierunku Dobrocina. Tam podobno są pozostałość (fundamenty) po jakimś budyneczku. Tam też lądowały radzieckie śmigłowce podczas inwazji na Czechosłowację w 1968 r. Ciekawe informacje z naszego rejonu też można się dowiedzieć z forum; https://1015mnpm.fora.pl/ . Pozdrawiam.
Dzięki za info, prześledzę zaproponowane stronki, Pozdrawiam
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł. Nie po raz pierwszy zmyłka co do produkcji. Menażki, czy Me 109, ważne że z amelinium.
OdpowiedzUsuńDzięki, ale tak do końca nie wiadomo co tu produkowano, nigdzie nie zostało opublikowane zdjęcie ani dokument. Nawet nie jest pewne czy ruszyła produkcja. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńWitam, obecnie zakład został zamknięty w 2015r, teraz zakład został kupiony przez inną firmę i mała hala Jest remontowana i niedługo będzie nowa produkcja, duża hala w przyszłości niedługiej też ma być wyremontowana i ma być produkcja , zdjęcie z samolotami które jest powyżej przeglądałem się i porównywałem będąc właśnie na hali i mogę powiedzieć to nie ta hala, zwłaszcza że hala ma drewniane wzmocnienia. Zresztą trochę historii powiedział mi pracownik który tutaj jest od 60 lat zakładu (emeryt z historią zakładu hehe)
OdpowiedzUsuń